Aşa că la 9 dimineaţa m-am prezentat la locul cu pricina şi, după formalităţile de primire, după o cafea şi un croissant (plus alte câteva pateuri şi fructe), mi-am găsit un locuşor în sala Platinum. Iar acolo, în sală, am realizat că mă aflu în faţa unui grup numeros de tocilari şi tocilare. Care mai de care conectaţi în fiecare moment la mediul on-line.
Invitaţii, atât români cât şi străini, urmau să se refere la mediile sociale. Dar ţinta a constituit-o mai mult Facebook-ul, mijloc cu care eu nu prea am tangenţă. Aşa cum nu am nici cu Tweeter. Culmea, din motive care mi-au fost confirmate de înseşi opiniile vorbitorilor.
Tabloul general al celor ce au susţinut conferinţele: vorbitori de păsăreasca aceasta care ne îneacă de câţiva ani, melanj de română şi engleză. Şi adresându-se unui public ce se dorea a fi în din câmpul relaţiilor cu publicul, a publicităţii şi a cercetării de piaţă. Ciudat însă, pentru că majoritatea celor prezenţi păreau a fi bloggeri. Poate de aici şi o neconcordaţă pe care o simţeam în aer între ceea ce ar fi vreut organizatorii să facă bloggeri (adică să fie un soi de portavoce a firmelor) şi realitate. Ca şi în presă - cu care blogăreala e foarte asemănătoare - acel ziarist pe care-l vezi mereu a fi sluga companiilor devine greu credibil iar publicaţia care se bazează numai pe materialele redactate de aceştia începe să o ia uşor-uşor la vale. Dar poate e o părere subiectivă şi deformată.
Marta Uşurelu - redactor-şef la revista "Biz" - a fost gazda şi cea care a făcut prezentarea celor invitaţi să ia microfonul. Şi dumneaei a şi făcut introducerea în tematică. "Firmele care se fac prezente în mediile socialevor rezultate mari fără să facă aforturi mari. Ele aleg să copieze fără să inoveze şi aleg să renunţe la cel mai mic eşec în loc să înveţe din greşeli".
Daniel Enescu de la "Dedalus Group" a prezentat concluziile unei cercetări sociologice asupra utilizatorilor Facebook şi a comportamentului acestora faţă de paginile pe care le accesează. Categoria de vârstă cuprinsă între 18-24 ani ar activa cel mai puţin, în timp ce persoanele cu vârste între 25-34 ani şi 45-55 ani ar fi vârful de lance. Surprinzător pentru domnia sa e faptul că nu crede că persoanele mai ales din categoria ultimă ar fi aşa de prezente ("pesemne au adolescenţi în familie"). Eu cred că se înşeală şi, mai mult, e o dublă greşeală. O dată, că din grosul populaţiei României tineretul a scăzut foarte mult procentual; al doilea, că populaţia matură chiar se dă în vânt după instrumentul acesta virtual. Nu şi eu. Volatilitatea informaţiei este unul din argumente, şi atunci de ce să-mi pierd timpul?
Luiz Moutinho, profesor la Universitatea din Glasgow şi vârful invitaţilor la eveniment. Cu un "intro" acum, pentru ca în a treia parte a zilei să îşi dezvolte mai mult ideile. "Social media nu va mai fi social media ci va fi integrată în mediul de viaţă. Consumatorii vor simplitate. Pentru firme nu contează dacă audienţa on-line se implică (adică dă like, nota mea). Importante sunt urmările; pentru firme - profitul, pentru consumatori - îndeplinirea aspiraţiilor. Densitatea foarte mare a stimulilor din mediile sociale face de pat să se îndepărteze publicul, să devină indiferent. Trăirile şi experienţele pe care le aduce utilizatorul, acestea contează." Cam acestea sunt ideile principale pe care le-am înţeles din discursul rostit în engleza cu un puternic accent portughez pe care o vorbeşte. Iar la întrebarea pe care i-am pus-o, dacă noile medii influenţează schimbă politica precum este cazul Grillo în Italia, domnul Moutinho a răspuns că "mediile sociale sunt instrumente de comunicare care fac oamenii să se adune în jurul unor idei".
Urma să-şi prezinte ideile Michael Koch de la "Catalyst Group" dar oboseala drumul l-a doborît pur şi simplu iar expunerea a fost amânată cu o oră, după pauza de cafea.
Alexandru Negrea (fost angajat BCR, actual agenţia "Spada") a prezentat noutăţi despre Facebook şi despre comportamentul utilizatorilor acestui site. Câte pagini urmăresc uutilizatorii în medie, câte articole scot în ultimul timp firmele pe Facebook şi de ce atât de multe. O prezentare adresată mai mult publicitarilor. Care mai mult lipseau, cred că am scris mai sus.
Şi o binemeritată pauză de cafea. Şi în care am făcut şi un instantaneu foto cu un invitat surpriză al conferinţei, cu Pavel Bartoş.
Conferinţa a doua a început abrupt cu actorul pomenit mai sus. El şi-a expus câteva gânduri despre feisbuceală, blogăreală teatru, presă şi televiziune. Printre altele am aflat că şi-a creat pagina de Facebook pantru a-i împiedica pe falşi Bartoşi să i-o ia înainte; că la întreţinerea paginii de artist mai contribuie şi alte persoane; că uimitor în teatru este cum un om de 38 de ani poate juca rolul unui puşti; că oamenii din presă se împăunează cu ceea ce li se dă mură-n gură pe pagina de Facebook şi mai şi dezinformează. Ultima remarcă se referă şi la cei din trustul de presă în care lucrează? In extenso, părerile domniei sale le puteţi vedea în înregistrarea video de mai jos.
A urmat Ioana Bondrilă, reprezentanta Staropramen, sponsor al SMS Bucureşti 2013, şi care a subliniat sprijinul pe care l-a avut din partea bloggerilor în campaniile publicitare duse în ţară. Le-o fi dat de-o... bere?
Cu forţe refăcute Michael Cook a prezentat şi el câteva păreri despre mediile sociale care "lansează revoluţii". A făcut şi o analogie cu publicaţia "Huffington Post" care se structurează pe ştiri, editoriale şi reacţiile cititorilor. Dacă am auzit de rivoluţii, i-am pus şi eu, monşer, două întrebări la care a avut bunăvoinţa să-mi răspundă. Şi anume că "Ocuppy Wall Street" vine şi ca urmare a unei forme de comunicare a unei generaţii (sper că am înţeles bine) şi că în cazul "Alex Jones" se dovedeşte că prin noile medii sociale fiecare voce poate fi auzită.
Bogdana Butnar, specialistă în studii de piaţă într-ale lumii digitale, a expus o serie de consideraţii privitoare la cât de importantă este atenţia dată răspunsului, observaţiilor permanente, detaliilor şi remedierii greşelilor. Evident exemplificat totul cu episoade din
Dragoş Stanca de la "Thinkdigital România" s-a oprit asupra părţilor necunoscute (sau nebăgate în seamă) din ceea ce ar însemna Facebook în publicitate: nu înseamnă doar aplicaţii de tip spam; nu este făcut doar pentru calculatoare de biro; nu încurajează haosul; nu este nici doar piaţă de desfacere; nu-i mediu doar pentru campanii de 100 de euro; nu se foloseşte doar în campanii; nu înseamnă doar "like"-uri cu orice preţ şi jici furate; nu înseamnă imagini ridicole; nu încurajează ridicolul sau prostia.
Costin Cocioabă de la "Owner Refresh" a pus în balanţă Facebook-ul (pe un taler) şi blogăreala de cealaltă parte, cu atuurile şi slăbiciunile fiecărei ramuri. Aici a intervenit şi Vlad Petreanu. Personajul acesta nu mă prea interesează dar îl menţionez. Nu ştiu de ce se are impresia că bloggerii ar fi foarte diferiţi de jurnalişti (odată) şi că feisbuciştii s-ar ocupa numia şi numai de postat poze şi de joculeţe.
Cristian China-Birta a încheiat această secţiune cu o prezentare a "compabloggerilor" adică o comparaţie între oamenii de afaceri şi bloggeri. Social media ar fi asemeni berii: este plăcută, este hrănitoare şi îţi aduce beneficii de altă natură.
După prânzul care a pus în ordine şi cele ale stomacului a revenit în faţă Luiz Moutinho cu tabloul noilor medii care se prefigurează, mult mai implicate în viaţa şi dorinţele oamenilor, conform domniei sale, mult mai preocupate în controlarea şi spionarea cetăţenilor, conform imaginii orwellinene care mi s-a compus în minte la auzul acelor programe care vor uşura recunoaşterea persoanelor dintr-un spaţiu, interconectarea prin taguri RFID, căutări personalizate la maximum prin noi motoare de căutare etc. Şi încălcarea intimităţii.
Sper că prezentarea făcută a fost suficient de lămuritoare. Le doresc organizatorilor şi ca în viitor să se preocupe ceva mai mult de folosirea limbii române şi părăsirea excesivelor englezisme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu