Locul 1: Iancu Jianu, Zapciul/Iancu Jianu, Haiducul
Am stat ceva timp în cumpănă dacă nu cumva trebuia să pun celălalt film al lui Dinu Cocea, "Ecaterina Teodoroiu" (pe care l-am clasat până la urmă pe locul 2). Totuşi, în Iancu Jianu desfăşurarea este mai amplă. Şi contextul socio-politic descris este mai complex. Latura romanţioasă este şi ea mai mult subliniată. Libertăţi de la adevărul strict istoric există dar să nu uităm că vorbim de film artistic, nu de producţii documentare. Libertăţi din acestea găsim şi la case mai mari.
Dinu Cocea regizase cu un deceniu mai înainte şi celebra serie a "Haiducilor". Tot despre un personaj din galeria eroilor de acest gen se preocupă filmul dar aici nu mai este prezentă acea tuşă comercială mai îngroşată în respectiva serie.
Dinu Cocea şi la "Ecaterina Teodoroiu", Dinu Cocea şi la "Iancu Jianu"; la fel stau lucrurile şi cu Stela Furcovici, Ştefan Zorzor (semnatarul coloanei sonore), Vasile Chiriţă şi Mihai Opriş (scenarişi), ori nume precum Mihai Mereuţă, Niţă Anastase ori Cornel Coman.
O altă conexiune există cu filmul pe care l-am situat pe locul 3. Şi în "Lăutarii", şi în "Iancu Jianu" găsim aceeaşi baladă haiducească cu două variante de text.
După acest film cariera în cinematografia românească a lui Dinu Cocea se încheie. Pus sub interdicţie de aa mai filma, regizorul se vede nevoit să se exileze. Stela Furcovici, la rândul ei, îşi vede cariera spulberată.
Păcat că toate aceste filme sunt lăsate în părăsire, nerestaurate şi prezentate - atunci când sunt difuzate - în condiţii proaste de vizionare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu