vineri, 6 septembrie 2013

Casa Jurnalistului: De ce protestează oamenii pentru Roșia Montană

Mii de oameni protestează zilele astea pentru Roșia Montană, blochează bulevarde și scandează până târziu în noapte. Am stat cu ei în Piață și i-am întrebat de ce ies în stradă. Astea sunt răspunsurile lor:
Alexandra Păun, scenarist, 31 de ani
„Eu am lucrat în presă acum 10 ani și pe vremea aia se cenzurau frazele cu atac politic. Dacă spuneam ceva despre adversarii politici mi se scotea din articole. Acum, ziariștii au un căluș de aur în gură și nu zic nimic despre ce se-ntâmplă aici. Pentru că am lucrat în presă și am renunțat după ce am văzut că-mi scot din anchete frazele care spuneau adevărul, am intrat în presa de cultură și acum sunt scenarist.
Protestez pentru foarte multe motive. Nu doar pentru mediu. Acolo este istoria poporului român, sunt dovezi că dacii și romanii au fost aici și-n Transilvania, iar guvernanții noștri ne vând țara pe nimic. Nu-i vorba de resurse, ci de valoarea istorică. Patrimoniul UNESCO, patrimoniul mondial, valorează mai mult decât aurul care-ar putea să fie acolo. Nu poți să distrugi istoria unui popor, să-i negi rădăcinile. În primul rând, pentru asta protestez.”
Silvia Floarea, își trăiește viața, 23 de ani
„Mă deranjează faptul că se încalcă statul de drept și faptul că se mătură pe jos cu Constituția. Nu se mai respectă nimic, se crează un precedent foarte periculos. Țara asta nu mai are pic de demnitate dacă-și încalcă propria Constituție. E ceva foarte foarte periculos. Apoi, patrimoniul cultural. Nu ne interesează că stricăm cimitire, biserici clădite acum câteva sute de ani, situri arheologice, galerii romane. Nu contează absolut nimic. Partea de moștenire culturală, partea de istorie, efectiv ce înseamnă România, ce înseamnă omenirea.”
Răzvan, freelancer în domeniul energiilor alternative, 28 de ani
„În primul rând, mă deranjează faptul că o fac fără să ne consulte, fără să fie studii fezabile date public, fără transparență. Pe lângă dezavantajele care revin oamenilor din Roșia, oamenilor din Apuseni și din restul zonelor pe care o să se pună stăpânire. E o amprentă faptul că ne coalizăm și se poate ca mai departe să fie pozitiv, nu negativ, cum vor ei să facă.”
 Mihai Dragoș, Președinte ANOSR, 25 de ani
(interviu luat de jurnalistul german Christian Gesellmann)
„Revolution is a big word but I think that it is somehow appropriate because of two reasons – there have never been demonstrations of this size and duration in Romania since the communists breakdown. And second, it is definitely more behind it than environmental matters. A lot of things in this country go wrong, just take a look at the education-system. Students are searching for a perspective! Or think [..]

Toate interviurile le puteţi citi în continuare aici.

Niciun comentariu: