vineri, 29 mai 2015

Bookfest 2015: Ţiganiada, varianta Alex Mihai Stoenescu

O nouă carte a istoricului Alex Mihai Stoenescu, "Ţiganii din Europa şi din România, studiu imagologic", apărută la Editura RAO şi lansată la standul acestei edituri, pe data de 22 Mai 2015, la Salonul internaţional de carte Bookfest 2015. Au ost alături Ovidiu Enculescu, directorul editurii, euro-parlamentarul Damian Drăghici şi Marian Mandache (Romani CRISS).




Istoricul Alex Mihai Stoenescu o comite din nou! Parcă vedem cum o să i se facă un monument - unul dedicat celui mai incorect politic autor din România. De data aceasta a ales să se ocupe de tema romilor ţiganilor, "un subiect delicat", după cum precizează chiar editorul, Ovidiu Enculescu. Reprezentantul Romani CRISS, Marian Mandache, s-a arătat nemulţumit de alegerea etnonimului cât şi de utilizarea sintagmei "problemă ţigănească". Dânsul se vede un produs direct ivit din Ramayana. Mă rog, mai sunt unii care cred că în Rai se vorbea ungureşte.

Dar şi Damian Drăghici are nişte probleme. Domnia sa visează, probabil, călugări care vânau oameni pe care să-i aducă în sclavie. Şi, ca să îi facem şi un bine, îi precizăm noi, aici, că există un termen englezesc care traducere exact înţelesul termenului "robie": "SERF".

Domnul Stoenescu subliniază însă foarte bine lucrurile îîn cuvântul său şi, credem noi, şi în volum. În limba română termenul rerspectivei etnii este de "ţigănească", respectiv "ţigan" iar "robia" a fost O INSTITUŢIE medievală.

Spre final i-am strecurat şi eu două întrebări ("Ce soi de scalvie este aceea în care se plăteşte impozit/bir?", "A fost Ştefan Răzvan - domnul Moldovei - ţigan?") iar răspunsurile le aflaţi de la minutul 33 al înregistrării.

Totul s-a finaizat şi cu un moment artistic dar pe acesta ăîl veţi putea vedea/asculta într-o postare viitoare. Până atunci, să punem... autograful pe ţambal!


Alex Mihai Stoenescu şi Ovidiu Enculescu

Alex Mihai Stoenescu


4 comentarii:

Anonim spunea...

Văd că îl apreciați pe istoric. Nu am citit până acum nimic scris de dânsul. Am căutat pe internet ceva informații despre dumnealui și am văzut autori care fac referire la un trecut de informator. Nu iau informațiile despre dânsul pe nemestecate. Ce știți despre valoarea de adevăr a informațiilor care circulă despre trecutul dânsului?

Donkeypapuas spunea...

Întrebaţi-l dumneavoastră. Poate aşa veţi avea şi curajul de a vă semna în vreun fel. Măcar a la Caragiale. Şi ce are cu subiectul postării?

Unknown spunea...

Bună seara!
V-am adresat cât se poate de corect, atât cât pot realiza eu acum, întrebarea! V-am adresat-o ca unui om care pare mult mai documentat decât alții! Posibilitatea de a comenta ca anonim este dată de blogul dvs. dar și de situația că nu am altă identitate electronică! De ce atâta supărare?
Cu respect,
Mihail

Donkeypapuas spunea...

Domnule Mihail,
Observ că de data aceasta aţi reuşit să vă semnaţi, spre diferenţă de intervenţia anterioară. Eu nus sunt "mai documentat decât alţii". Sunt indivizi plătiţi - şi vă asigur că iau bani grei pentru asta - care ar trebui să răspundă cererii dumneavoastră. Aică, angajaţii de la CNSAS. Eu nu sunt nimic de genul ăsta, prin urmare îmi fac şi eu o părere doar de pe urma datelor culese pe ici, colo. Dacă mă interesează! La Bookfest m-a interesat să văd lansarea cărţii în chestiune. Când o voi avea în mână, vă voi spune şi impresiile mele. Deocamdată nu vi le pot spune. Fiind vorba de fapte din istoria mai îndepărtată, nu cred că ar avea vreo relevanţă colaborarea autorului cu Securitatea. Apropo, dmneavoastră refuzaţi să mai citiţi romanele lui Graham Greene, John Le Carre ori Frederick Forsyth din cauza colaborării acelora cu serviciile proprii?