În decursul ultimilor luni cred că şi-a dat seama oricine de aroganţa şi tupeul afişate de Victor Ponta la adresa contestatarilor proiectului RMGC. Cred că retina fiecăruia mai reţine şi imaginile cu premierul voios defilând în mina-muzeu de la Roşia Montană. L-a secondat, prin declaraţii şi aprobări, jalnicul Barbu "Cianură" de la Cultură. Din fericire, acesta din urmă a demisionat (era cazul să fi făcut acest lucru mai demult) iar în locul său a fost propus, de către Crin Antonescu, un personaj despre care nu ştiam mai nimic: Gigel Ştirbu.
O cercetare minimă ne duce spre descoperirea unui parlamentar care este deja la a doua legislatură. Surpriza mare o aflăm atunci când ne aruncăm privirea asupra declaraţiilor şi interpelărilor din Parlament. Îndeosebi cele din toamna acestui an ne atrag atenţia prin mesajul în contradicţie cu aprecierile premierului Ponta la adresa protestatarilor ce apărau Roşia Montană de distrugerile RMGC. Asupra acestora m-am oprit, dar curioşii pot găsi şi alte teme în interpelări anterioare cu teme precum ACTA sau actele biometrice. Se vor menţine şi după prima zi de ministeriat?
Dezbateri Parlamentare - Şedinţa camerei din 10 Septembrie 2013
"Care sunt argumentele susţinătorilor proiectului Roşia Montană"
Am constatat cu mâhnire că după exprimarea în primă
instanţă de către preşedintele PNL a unei poziţii personale privind
controversatul proiect numit generic Roşia Montană şi după ce în mod
oficial parlamentarii PNL au luat o decizie, spiritele s-au inflamat la
maximum.
Nu am să mă refer la poziţia mea faţă de
respectivul proiect, ea va fi cunoscută în momentul dezbaterilor şi al
votării lui în Camera Deputaţilor.
Mă voi referi
însă la modul în care decurg dezbaterile publice pe tema proiectului. Am
asistat, în faţa televizorului la o astfel de dezbatere care a avut loc
la o televiziune de ştiri. O dezbatere în care au fost prezenţi
numeroşi exponenţi ai societăţii civile şi parlamentari care se opun
proiectului, pe de o parte, precum şi reprezentanţi ai societăţii civile
şi mai mulţi localnici din zona Roşia Montană care agreează proiectul,
deci o reprezentare completă cu participarea tuturor părţilor sau, mă
rog, a ambelor tabere implicate.
Din păcate, am
ajuns la o concluzie amară. Cei care se opun proiectului au prezentat
argumente solide ale poziţiilor lor, în timp ce susţinătorii proiectului
au demonstrat că nu sunt deschişi dialogului, că sunt intransigenţi. Am
să vă prezint doar două exemple.
O doamnă - care
nu face parte din vreun partid politic şi care nu ştiu dacă a votat USL
la alegeri, dar care a criticat USL pentru unele stângăcii, sau pentru
ce a considerat dânsa că USL nu a rezolvat, deci o persoană care nu
poate fi acuzată de partizanat politic - şi-a exprimat poziţia susţinând
că, în situaţia demarării exploatării de la Roşia Montană, patrimoniul
turistic de acolo va fi afectat. Respectiva persoană a propus
preopinenţilor să încerce să dezvolte turismul în zonă, a explicat că
străinii sunt interesaţi de vechile construcţii miniere romane şi că
turismul ar putea fi o soluţie pentru creşterea numărului de locuri de
muncă în zonă. O poziţie corectă a unui cetăţean şi care a propus şi o
soluţie. Care au fost contraargumentele susţinătorilor proiectului
aflaţi într-o locaţie la Roşia Montană: "Cine este această persoană care
vine să ne dea nouă lecţii?".
Un senator PNL a
explicat trei motive foarte simple, din care rezultă de ce nu se poate
vota proiectul: lipsa avizului de mediu, încălcarea a şase acte
normative în vigoare în situaţia în care este adoptat proiectul,
neconstituţionalitatea prevederii care acordă dreptul unei companii
private de a efectua exproprieri. Practic, senatorul PNL a preluat
câteva dintre argumentele de ordin tehnic, pe care le-a prezentat şi
preşedintele PNL.
Sursa: http://www.cdep.ro/
Dezbateri Parlamentare - Şedinţa Camerei din 18 Septembrie 2013
"RMGC a corupt oficiali români. Cine îi scoate la lumină?"
În cadrul unui interviu acordat postului public de
televiziune, întrebat dacă are la cunoştinţă faptul că Compania Roşia
Montană Gold Corporation a cumpărat politicieni, premierul Victor Ponta a
răspuns:"Probabil că da. Nu am date concrete în acest sens, dar
probabil că da".
Acest "probabil că da" este de
fapt un da mai mult decât clar.Şi are dreptate. Tot în cadrul
respectivului interviu, moderatorul TVR a prezentat o informaţie mai
mult decât interesantă, şi anume că Roşia Montană Gold Corporationnu
răspunde faţă de acţionari dacă angajaţii sunt implicaţi în scandaluri
legate de coruperea unor oficiali. Aici premierul Ponta a menţionat că,
dacă vor fi dovedite astfel de situaţii,societatea care intenţionează să
exploateze la Roşia Montană va răspunde în faţa legilor României.
Cele
de mai sus trebuie privite cu o atenţie deosebită. În primul rând, nu
credeam că în secolul al XXI-lea şi într-o ţară membră a Uniunii
Europene şi NATO, voi (vom - pentru că toţi cei care au urmărit
interviul sunt acum în posesia informaţiei) auzi aşa ceva, adică o mare
companie îşi declină orice răspundere dacă angajaţii ei corup oficiali
ai statului. O astfel de poziţie este specifică companiilor care în
secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea exploatau resurse naturale în
colonii. Respectivelor companii le era pe atunci permis orice. Inclusiv,
sau mai ales coruperea unor oficiali locali. După cum se vede, cei de
la Roşia Montană Gold Corporation tratează România ca pe o colonie şi pe
români, probabil, ca pe nişte sclavi de pe o plantaţie.
Premierul
Victor Pontaare dreptatecând spune că RMGC va răspunde în faţa legilor
României dacă se va dovedi că a corupt oficiali sau politicieni.
Numai
că nu este de ajuns ca primul-ministru să aibă dreptate. Pentru că
dovezile nu curg din cer.Dovezile trebuie căutate. Dacă nu vor fi
depistaţi politicienii şi alţi oficiali care au fost cumpăraţi de către
cei de la RMGC, atunci toate declaraţii de bună intenţie rămân simple
forme fără fond.
Ştiu, mi se poate replica: "este
dificil de dovedit" dacă nu există plângeri, flagrante etc. Nu,
lucrurile nu stau deloc aşa. Este imposibil ca unele servicii care
interceptează tot ce mişcă în această ţară să nu posede dovezi privind
cumpărarea unor politicieni. Din anumite raţiuni însă respectivele
dovezi sunt ţinute în conservare.
Dar nu este
nevoie doar de aportul serviciilor secrete. Sunt personaje, inclusiv
politicieni, care au devenit, şi nu de azi, de ieri, nu simpli
susţinători ai exploatării de la Roşia Montană, ci adepţi fanatici şi
chiar propagandişti ai proiectului. Şi cu siguranţă nu este vorba de
ceva voluntar. O revizionare a talk-show-urilor tv, o privire aruncată
prin arhivele media, pot scoate la iveală multe nume de politicieni sau
alţi oficiali care se dau de ceasul morţii pentru ca RMGC să reuşească
să-şi ducă misiunea până la capăt.Şi aceştia ar trebui să fie luaţi la
întrebări, pentru ca spusele premierului la TVR să nu rămână vorbe
goale. Voi, de fapt vom vedea, în dezbaterile din Parlament, cine vine
cu argumente pertinente şi fundamentate economic întru susţinerea
proiectului Roşia Montană şi cine va susţine proiectul, fără argumente
şi de pe poziţii intransingent talibane. Aceştia din urmă şi cei care
vor vota cu două mâini pentru proiectul Roşia Montană sunt şi ei din
categoria celor care sunt suspecţi că nu sunt curaţi.
În
2010, în media dinRomânia a apărut următoarea ştire: "Compania Daimler
este implicată într-un proces în Statele Unite, fiind acuzată, odată cu
trei subsidiare, ca a mituit cu zeci de milioane de dolari oficiali
guvernamentali din 22 de ţări, printre care şi România". Era vorba, la
noi, de achiziţionarea de către primarul Adriean Videanu a 500 de
autobuze Mercedes. Iată deci că "se poate". Se poate - dar în alte ţări -
depista că au fost corupţi oficiali de către o companie. Dacă pentru
500 de autobuze s-au oferit "atenţii consistente",sigurpentru afacerea
Roşia Montană potul a fost/este mult, mult mai mare.
Suporterii
din zona politicului a proiectului Roşia Montană susţin că,în cazul în
care proiectul eşuează, va fi tragedie, se vor pierde 2.600 locuri de
muncă.
Sursa: http://www.cdep.ro/
Declaraţie politică - Şedinţa Camerei Deputaţilor din 24 Septembrie 2013
"Să ascultăm şi să urmăm vocea Academiei Române în ceea ce priveşte proiectul Roşia Montană"
Extrem de controversatul proiect Roşia Montană a
inflamat în această toamnă spiritele la cote mult mai înalte decât în
anii trecuţi. În parlament poziţiile sunt împărţite, pro sau contra, în
stradă sunt demonstraţii mari împotriva exploatării la care participă
ONG-urile neafiliate politic, iar în zona Roşiei Montane cei interesaţi
orchestrează contrademonstraţii care au drept scop convingerea românilor
că demararea exploatării ar urma să rezolve problema locurilor de muncă
în România. Această temă este agresiv prezentată şi în miile de spoturi
şi clipuri publicitare transmise, cu mici excepţii, în întreaga presă.
Nimic
mai fals! Problema locurilor de muncă din România nu îşi va găsi în
niciun caz rezolvarea dacă proiectul Roşia Montană primeşte undă verde.
Mai mult, dacă proiectul Roşia Montană va demara aşa cum este
planificat, nu se rezolvă problema locurilor de muncă nici măcar în zona
exploatării! Şi un alt aspect ce nu trebuie omis, beneficiul statului
român de pe urma exploatării de la Roşia Montană va fi unul infim, în
timp ce pagubele, de orice natură, vor fi majore.
Nu
o spun doar eu, care pot fi suspectat de o doză de subiectivism de
natură politică, sau protestatarii din stradă, din Bucureşti şi din alte
localităţi mari din ţară, ci o afirmă personalităţi care nu pot fi
suspectate că ar reprezenta vreun interes personal sau de grup, o afirmă
personalităţi cu o pregătire complexă, care nu poate fi pusă la
îndoială. Şi nu o afirmă de azi, de ieri, ci de mai bine de 10 ani.
În
2003, preşedintele Academiei Române, domnul Ionel Haiduc, a publicat un
studiu întitulat "Proiectul Roşia Montană între riscuri şi beneficii".
Este vorba de o analiză pertinentă şi de o viziune clară a ceea ce urma
să însemne proiectul Roşia Montană.
"Pentru firma
RMGC: În calitatea de acţionar majoritar, după numărul de acţiuni,
firma RMGC va obţine 80% din profit. Proiectul fiind realizat într-o
zonă declarată defavorizată, firma RMGC beneficiază de scutiri de
impozite pe o perioadă de 10 ani şi reduceri la taxele vamale, astfel că
va exporta aurul şi argintul extras, practic, la preţul de cost.
Pentru
populaţia din zonă: Proiectul creează un număr de locuri de muncă
într-o zonă deficitară: 200-550 (unele cu caracter sezonier) în faza de
preconstrucţie (1996-2003), 2000 în faza de construcţie (2003-2005) şi
500 în faza operaţională (2005-2022). Acest beneficiu este relativ,
fiindcă locurile de muncă sunt totuşi în număr mic, au caracter
temporar, iar lucrarea va atrage şi o populaţie venită din alte zone,
fie în căutarea unui loc de muncă, fie ca urmare a nevoii de personal
calificat şi specializat care nu este disponibil în zonă".
Preşedintele
Academiei Române a făcut şi un calcul - este adevărat, la nivelul unei
redevenţe de 2%, cât era preconizată atunci, dar nici o eventuală
redevenţă de 6% (dacă ea va fi acceptată de compania canadiană) nu
schimbă prea mult datele problemei - în privinţa beneficiilor ce ar
putea fi înregistrate de statul român şi a ajuns la următoarea
concluzie: "daca beneficiile pentru firma RMGC sunt neîndoielnice,
rezultă că beneficiile în favoarea statului român şi al comunităţii din
zonă sunt minime, nesigure şi discutabile".
După 10 ani de zile, in corpore,
Academia Română şi-a exprimat din nou o poziţie oficială privind
proiectul Roşia Montană. În documentul care se află pe site-ul
prestigioasei instituţii sunt inserate "21 de argumente" prin care
"Academia Română şi-a exprimat punctul de vedere în legătură cu
proiectul de exploatare minieră de la Roşia Montană, dorind să prevină o
eroare cu efecte negative asupra comunităţii, mediului şi vestigiilor
arheologice din zonă şi să semnaleze consecinţele riscante pentru statul
român".
Mă limitez să prezint doar 4 din cele 21 de argumente ale Academiei Române:
- Exploatarea proiectată pentru o perioadă de 17-20 ani nu este în interesul naţional (prevedere constituţională), nu reprezintă o soluţie de dezvoltare durabilă şi nu rezolvă problemele sociale şi economice ale zonei, care se vor agrava după încheierea lucrărilor.
- Nu există garanţia că, la terminarea lucrărilor şi închiderea exploatării, firma investitoare va putea asigura costurile de refacere a mediului, de monitorizare şi de operare în zona calamitată.
- Se constată lipsuri mari în legătură cu documentele cerute proiectului RMGC. Lipsesc numeroase rapoarte şi studii legate de analiza cost-beneficiu făcută pe baza documentelor UE.
- Proiectul încalcă o serie de convenţii şi alte elemente ale legislaţiei europene, semnalate anterior. Ţările vecine şi-au exprimat îngrijorarea şi dezacordul cu aceasta exploatare, care ar putea periclita, în viziunea lor, participarea României la unul dintre programele majore ale Europei 2020, "Dunăre-Deltă-Marea Neagră".
Poziţia
Academiei Române a fost făcută publică în luna iunie 2013, când
subiectul nu se afla în stare de relansare pe agenda Guvernului. Deci
nimeni nu poate suspecta pe respectabilii academicieni din România că ar
fi fost influenţaţi de ceva sau cineva. Mai mult, este vorba de o
reiterare a poziţiei instituţiei din ultimii 10 ani, o poziţie
constantă, indiferent de cine s-a aflat la guvernare în România.
Sursa: http://www.cdep.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu