Un text apărut pe www.ziaristionline.ro
Graniţe moi
„Sînt împrejurări în care trebuie să-i ceri vrăbiei să devină vultur”. – Constantin Călin
Iată-ne plictisiţi, sîcîiţi, scîrbiţi de identitate; ne place să
ortografiem Tzara noastră, de glumăreţi ce sîntem; ne arătăm alergici la
majuscula din numele ei, doar-doar am face-o şi mai mică, şi mai
săracă, deşi România e ţara cu două state (mai mult sau mai puţin
independente, de sine stătătoare), iar cel mai mare popor al Europei din
Sud-Estul Europei sînt românii.
Primim îndemn (de la Neagu Djuvara, în Răspuns criticilor mei şi neprietenilor lui Negru Vodă,
Humanitas, 2011) să nu mai „cosmetizăm” istoria, să n-o mai vedem prin
grila naţională, „falsificatoare”, să nu mai exagerăm „bombastic”
victoriile, mai mereu „mincinoase”, cf. istoriei oficiale numită în
derîdere Vulgata de noul medievist. Preferabil ar fi să ne
prezentăm „descălecaţi”, în acceptul de cuceriţi şi colonizaţi: „numai
năvălitorul agresiv e creator de noi entităţi statale, nicăieri
băştinaşul sedentar”. Statul valah ar fi fost întemeiat (sec. XIV, vă
rog!) nu de boierii ortodocşi ai locului, ci de nobili turanici,
catolici de stepă. Veliki voivoda Thocomer, alias Negru Vodă, tatăl lui Basarab, ar fi fost instalat de
hanul tătar Nogai; era susţinut de Ladislau Kán (Cumanul), regele
maghiaro-cuman. Că populaţia valahă i-a urmat pe Thocomer şi Basarab,
cumanii fiind demult asimilaţi şi deveniţi boieri români, nu contează.
Contează doar ADN-ul cuman al voivozilor (nu voievod, nici voevod, cum
scriam). N. Djuvara agreează să spună VLAŞKOE ZEMLIA pentru Ţara
Românească, asta ca să sfîrşim odată cu „cusurul naţional al
înfrumuseţării istoriei” şi să fim fără cusur. Să ne intre-n cap că
alogenia a salvat România. Arta războiului am deprins-o de la cumani,
lor le-am datorat descălecatul şi statul. Ne-am putea numi, numai s-o
vrem, Cumania, dat fiind aportul la toponimie şi onomastică. Talabă (ce
nume poetic!) e cuman. Iar Basarab cumanul a fost vasalul lui Carol
Robert, care-l apela „voivodul nostru transalpin”; chit că l-a bătut
zdravăn la Posada (1330, vă rog!), tot vasal al ungurilor a fost, după
N. Djuvara. Ce-i drept, nu i-a convins pe medieviştii Florin
Constantiniu, Răzvan Theodorescu, Ioan Caproşu („Dacă te iei după
bazne”, obişnuieşte să spună profesorul ieşean), Matei Cazacu, Radu
Ştefan Vergatti şi nu mă convinge nici pe mine. Îl cred pe acad. Victor
Spinei: „Basarab era român”. Şi nu numai istoricii i-au replicat. N.
Djuvara nu scapă nici de ironia lui Doru Buşcu: iată-ne „fii de daci şi
de cumani”!
Numai bruxellezul TRU a exultat în „Idei în dialog” (nr. 9, sept.
2007), cum că s-a zis, în fine, cu „dogma românismului integral” şi cu
statul român, care a avut mereu eficienţa redusă şi-n Evul Mediu, şi-n istoria modernă. Efect al demonstraţiei lui Djuvara asupra lui Ungureanu.
Causa causorum: desconsiderarea românilor, mereu culpabili ca popor. H.-R. Patapievici a rămas la aceleaşi idei din Politice privind etnopsihologia poporului român, pe care obişnuieşte să-l numească turmă.
Trebuie să-i rostim (ca să nu fim acuzaţi de lipsă de percepţie)
adevărurile sale că… Ei, ştiţi dumneavoastră care: cu spaţiul mioritic
şi fecala etc. „Chestii” pentru care trebuie să ceri scuze cititorilor
cînd le citezi. În gîndirea patapeică, avem „identitatea slabă” (doar
luptăm de ceva vreme s-o anemiem!), iar „limba patriotismului nu este
limba română, ci un limbaj (dizgraţios) inventat” (v. Despre idei & blocaje).
Credeaţi cumva, după Vulgata românilor predată-n şcoli, că
la Rovine fost-a victorie? Nici vorbă, dacă Mircea (argument Djuvara) a
pierdut tronul după bătălie. Pe care l-a cîştigat Vlad numit (de ce
oare?) Uzurpatorul. Bătălia de la Rovine e un mit, umflat de Eminescu –
mitificatorul (şi Doina e declarată iarăşi fundamentalistă,
incorect politică). Patriotismul poetului are limite peste limite,
morale, desigur. Postmodern e să nu simţi nimic pentru patrie, chiar s-o
deteşti ca Mircea Cărtărescu. Nobelizabilul se tot plînge că vieţuieşte
într-„o ţară fără identitate, fără istorie, fără nimic de aşteptat de
la ea”.
Să fie asta „normalitatea” cerută? A vorbi reprobabil de neam şi de
amprenta etnică în poezie şi proză – „mentalitate paseistă” – îmi sună
ca din anii ’50-’60. Am făcut liceul în plin stalinism (l-am terminat în
1961), cînd Iorga era pus la colţ (roşu) pe coji de nucă, iar istoria
începea cu întemeierea cnezatelor. Constat că-i la fel de rău. Aş fi
vrut să nu mai aud vocabula comisar (acum, U.E.); cît despre democraţia
transnaţională, îmi pare bucăţică ruptă din internaţionalismul proletar,
preconizînd, prin celebrul Manifest, că naţiunile ca şi antagonismele dintre ele vor dispărea.
Eminescu, ni se spune, ar fi fost în greşeală folosind în Scrisoarea a III-a (se mai predă oare?) cuvîntul limbă pentru neam: „Un Sultan, dintre aceia ce domnesc peste vr’o limbă…”; că
ar fi corect să eliminăm limba din definiţia naţiunii, deci aromânii
(de la Dosoftei la Bolintineanu, Goga, Iosif, Ion Barbu etc, plus
familia Djuvara cu Trandafir cu tot) nu-s români, nici megleno ori
istroromânii. Tot n-avem noi grija celor de peste hotare, nu-i protejăm.
Sînt şi voci care se întreabă de ce om fi adoptat numele de român la
mijloc de veac XIX, cînd apusenii ne ştiau de valahi? Eventual să mutăm
capitala la Suceava (la Iaşi, ar aminti de Unirea mică a „ofiţeraşului
muieratic” Al. I Cuza), să schimbăm data zilei naţionale şi imnul Deşteaptă-te Române, ca fiind un kitsch patriotic.
La polul opus, Cezar Ivănescu (şi n-a fost nominalizat pentru Nobel)
mărturiseşte într-un interviu, publicat în toamna lui 2004, în „Revista
Nouă”: „Nu cunosc cu adevărat mari poeţi care să nu fie dublaţi de mari
caractere, de oameni care trăiesc pînă la capăt drama poporului lor”. El
a şi murit-o. Mai dau un singur exemplu: Adrian Popescu, caracterizat soi-même „cuviincios, naturist, tradiţionalist”, face poezie înaltă.
Dacă noi ne manifestăm lipsa de respect faţă de istorie, cultură,
limbă, adică faţă de noi înşine, cum să pretindem preţuirea altora?
Îndată ce apare vreo însemnare negativă despre români, ne şi repezim s-o
aprobăm. Universitatea Ulster face un test de inteligenţă a europenilor
prin prof. Richard Lynn. Cel mai bine ies nemţii şi albanezii, urmaţi
de polonezi: jos, francezii şi bulgarii; şi mai jos, turcii şi românii,
apoi sîrbii. Aşa o fi? Francezul e mai puţin inteligent ca englezul, iar
bulgarul are acelaşi IQ? Ruşii sînt inferiori englezilor, egali cu
spaniolii? Noi nu punem nimic la îndoială: sîntem proştii Europei,
fenomenal de proşti.
Conştiinţa etnică se augumentează cînd statul e slab? La noi, nu:
deriva ei a pornit odată cu deschiderea graniţelor (transparente, deci
străvezii) pentru bunuri de patrimoniu ca brăţări dacice şi incunabule; a
continuat, în paralel cu distrugerea fesenistă a economiei, devenită
subterană. „Nu ştim să ne vindem ţara!”, perora la televizor un
specialist în vînzări de solduri. Ar fi fost bine să nu ştim s-o vindem,
dar am ştiut. Mai exact, au ştiut capitaliştii de stat,
împliniţi şi îmbelşugaţi prin furt din averea comună, a ţării. Geaba
avertiza C. Stere, în 1915, că e o crimă împotriva românismului să
renunţi la pămînt. Noi cedăm prin tratate ce-am avut. Şi de ce n-am fi
dat de pomană (isprava lui MRU) Fundaţia (de miliarde) Gojdu, pe motiv
că tot în Europa rămîne? Rîdem („Ce, Ardealul poate fi pus în buzunar şi
dus?”; „E şvaiţer România să-i scoţi gaura, Ţinutul
Secuilor?”) de cei cu „grija hotarelor”, responsabilitatea în privinţa
frontierelor fiind etichetată naţionalism; provocările secesioniste nu
le stopăm, dînd de la noi fără să ni se ceară, cu psihologia hoţului de păgubaş.
Semne rele vin de peste tot: din Basarabia federalizată, din Ucraina
(în Cernăuţi, a dispărut strada Constantin Brâncoveanu), din Ardeal – un
lanţ de fapte antistatale. Primarul udemerist Antal Arpad, scrie presa,
i-a permis lui Csibi Barna să vîndă tricouri cu harta României
ciuntită. Se arborează inscripţia Szekely föld nem Románia, ba chiar există un blog cu acest titlu: în traducere, „Ţinutul Secuiesc nu-i România”. Preşedintele CNS ( Consiliul Naţional
– sublinierea îmi aparţine – Secuiesc) susţine că secuii sînt un popor
care trăieşte în altă ţară şi vor ţară (aşadar, secuii sînt popor, iar
românii – populaţie); turistul propagandist neorevizionist Baier Zsolt,
membru fondator Fidesz, e şi mai categoric: „Sintagma stat
naţional-unitar trebuie scoasă din Constituţia României cu Kalaşnicovul”
(şi dacă nu-l conducem definitiv la graniţă înseamnă că autoritatea
statului e poveste). Partidul Civic Maghiar din Covasna şi Harghita vrea
stat în stat. Va fi ţinutul Secuiesc „unitar, sfînt şi
inviolabil”? Va fi, dacă vor parlament propriu, justiţie proprie,
poliţie proprie, taxe proprii. Asta nu înseamnă alt stat? Statul
administrează ţara: scurt.
UDMR a renunţat şi la mănoasa guvernare comună pentru a nu accepta
Articolul 1 din Constituţia la care se uită cruciş Hunor. Frunda (numit
consilier al premierului Ponta) susţine apăsat, în emisiunea lui Radu
Tudor, că „România nu e stat naţional”, primind cuvenita replică a
analistului: „mă deranjează că funcţiile mari instigă la nerespectarea
Constituţiei”, ceea ce nu l-a oprit pe europarlamentar să-şi continue
aria: Franţa în ’56 şi Italia în ’59 au renunţat la stat naţional. Or fi renunţat, că-s state mari, forţoase, nu-s uşor de distrus.
Cît despre Marko Bela, ne cîntă FINAL COUNT DOWN, numărătoarea
finală. Şi de ce credeţi că s-au dus, pe bănişorii lor, un senator şi un
deputat UDMR, în februarie 2008, la Pristina? După a lor declaraţie, să
vadă pe viu momentul cînd pe harta Europei apare un nou stat.
UDMR seamănă vînt, noi culegem furtună. Or, după spusa lui Avram Iancu,
„Sau punem pumnul în pieptul furtunii sau pierim…”.
„Cel mai mult îmi place ziua mea”, hăhăie preşedintele din
papa-mobil, pardon, din snowmobil. Ce, are zi naţională? Asta-i grija
guvernului, dumnealui se dă cu Băse-mobilul. Şi ca ţara asta să nu mai
fie descurajantă (vorbă de consilier prezidenţial), hai s-o
fragmentăm, s-o dezmembrăm, să avem nu judeţe, ci macroregiuni autonome
faţă de centru, una urmînd linia Diktatului de la Viena, din 1940.
Că ungurii se simt mai ataşaţi naţiunii lor decît statului român e
firesc, pînă la urmă, însă nu pricep de ce românii vor să-l atomizeze.
UDMR e decis să termine statul naţional, iar cozile de topor româneşti
combat la gazetă pentru „structură federală”. Madam’ Barki a vrut „stat
ardelean autonom”, Sabin Gherman şi alţi ghermani au susţinut-o. A spus
Tökes la Bruxelles că maghiarii sunt supuşi unui „genocid paşnic”, a
fost decorat de preşedinte cu-a României stea. Cineva cerea for străin
pentru cele două tabere concurente: românii şi maghiarii; alt român
căuta precedente de stat în stat(e) UE.
„Vai, vouă, fariseilor şi cărturarilor”!, le striga Iisus Hristos.
În Cuvînt înainte la revista „Geopolitica şi Geoistoria”, nr. 1, sept. – nov. 1941 , revistă română pentru sud-estul european,
Gh. Brătianu scria: „Un Stat cu o astfel de situaţie, în care te
urmează în tot locul vînturile, valurile, dator este, el cel dintîi, să
cunoască această situaţie, să-şi dea seama permanent de toate, bune şi
rele, cîte se ascund într-însa. Toţi membrii acestui Stat, şi în primul
rînd pătura lui conducătoare, trebuie să-şi aibă gîndul mereu aţintit la
ele”. A murit martiric, în închisoare. De altfel, Secţia de Istorie a
Academiei a fost desfiinţată şi vîrfurile ei zvîrlite în puşcărie de
comunişti.
În legea din ’50 a raionării, Dej aducea ca argument bunăstarea:
împărţirea în regiuni /oraşe /raioane s-ar face pentru apropierea
aparatului de stat de muncitori; ca acelaşi argument să fie adus de
Băsescu - Boc, pentru reformarea Statului tip PDL: atragerea de
fonduri, deci „să trăiţi bine!”. Abia în ’68, plenara partidului a
abolit vechea împărţire din ’50, după model URSS, revenindu-se la judeţe
şi municipii.
Ca să devenim gubernie, Stalin a desfiinţat judeţele, iar în
Constituţia din ’52 a fost trecută Regiunea Autonomă Maghiară. Sub tanc,
eram, apud Stalin, stat multinaţional. În copilăria mea fuseseră
plantaţi anume copaci pe Tîmpa, ca să se scrie „vegetal” Oraşul Stalin.
Cîteva litere se pot descifra şi azi. Atunci eram ocupaţi, ţară
învinsă. Acum nu ne mai pune nimeni pistolul (lui Vîşinski) la tîmplă să
recroim teritoriul. Am uitat de RAM? Gherila maghiară n-a uitat, face
paşi mici şi siguri în direcţia regionalizării, UDMR acţionînd ca
dizolvant naţional.
„Judeţele, ca împărţiri administrative, sînt contemporane cu întemeierea statului”, citim în Const. C. Giurescu, Istoria Românilor.
Pentru ca Dinu C. Giurescu, din aceeaşi dinastie de mari istorici, să
avertizeze: „Se joacă integritatea teritorială a României, se joacă
stabilitatea ei, se joacă apărarea ţării. Statul de astăzi nu mai apără
România. Statul de astăzi apără pe altcineva, dar nu obştea românească”.
Aşa este. Ce alt stat din lume îşi transformă cetăţenii majoritari în
minoritari, şi încă oprimaţi, fără toate drepturile?
Alt fapt cutremurător e legea arhivelor: întoarcerea documentelor
spre emitent, Austria şi Ungaria, pînă în 1918, e iresponsabilă
(răspunderea şi-a asumat-o Boc, peste Parlament), în ignorarea faptului
că arhiva se evacuează prima în stare de război, documentul fiind argumentul prim al istoriei. Dacă arhivele dispar, memoria fiinţei statale (da, fiinţă) dispare şi ea.
Ne destrămăm? Unui popor cu moralul scăzut, demoralizat, nu-i pasă de desfiinţarea statului. O priveşte cu scepticism ieftin.
Un prieten, Daniel R., pe care cred că-l cunosc bine, îmi spune cam
resemnat, după părerea mea, cam fatalist la vîrsta lui: „Dacă ei vor,
ne iau Transilvania, ce-au vrut puterile Axei, asta s-a întîmplat. Nu
putem face nimic, suntem cu spatele la zidul UE, ocupaţi de FMI”. Ah,
pasivitatea noastră, blamată de Noica în Jurnal filosofic! Poate
că lupta e pierdută, i-am spus, dar trebuie să reacţionăm, dacă nu vrem
să fim „ţară neaşezată şi mişcătoare” (l-am citat pe Simion Dascălul),
cu graniţe moi.
România, stat naţional şi unitar, asta-i replica de spus şi răspus,
cu ea trebuie să ne apărăm. Un nou discurs despre „naţionalismul
creator” (sintagma mult blamatului Mircea Eliade, se înţelege de ce) a
apărut. Nu-l lăsaţi singur pe Dinu C. Giurescu, domnilor istorici.
Dreptul la replică e liber acum. Etniile trebuie să se respecte, nu să
încerce una subjugarea, dominarea celeilalte. Pe cale de consecinţă, dacă drepturile cetăţeanului unui stat nu sînt respectate, pot fi anulate şi drepturile omului.
Magda Ursache / Ziaristi Online
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu