joi, 28 noiembrie 2013

Gaudeamus 2013: Lansarea volumului 2 din "Viaţa lui Ceauşescu"

Lavinia Betea, Cristina Diac, Florin-Răzvan Mihai şi Ilarion Ţiu, în prezenţa lui Grigore Cartianu, au lansat la standul Editurii "Adevărul" cel de-al doilea volum din preconizata trilogie cu subiectul Nicolae Ceauşescu, "Viaţa lui Ceauşescu. Fiul poporului". Evenimentul a avut loc în cadrul Târgului Gaudeamus, vineri 22 Noiembrie 2013.

Câteva extrase din cuvintele ce au însoţit prezentarea volumului:

Lavinia Betea: "Ceauşescu este un personaj care bântuie ca o fantasmă memoria colectivă. [..]  Mai deţine şi tristul record... Noi de fapt  deţinem tristul record, datorită lui, să fi avut ultimul proces stalinist din istorie."

Grigore Cartianu: "Pacepa, nu că strecoară - ne inundă cu multe minciuni. Tot ce era legendă, baladă prin România, el le lua ca adevăr absolut şi inventează foarte mult. Sigur că Pacepa a făcut parte şi dintr-un plan de compromitere a lui Ceauşescu. El a dat o lovitură prin "Europa liberă" lui Ceauşescu."

În cea de-a treia înregistrare video, mai de la jumătate încolo, găsiţi şi răsunsul pe care Lavinia Betea l-a dat întrebării mele dacă cele scrise de dânsa nu intră în contondenţă cu "Raportul Tismăneanu":

"Raportul Tismăneanu este un act politic. Un act politic, prin urmare un act propagandistic. A fost acel Raport făcut cu un anumit scop; scopul se cunoştea de dinainte exact ca în procesele staliniste, ca să spun aşa: "Hai să condamnăm comunismul!" Nu este un demers ştiinţific acesta! Oricât am vrea noi să spunem că e ştiinţific, în momentul în care tu ai o concluzie clară dinainte formulată şi este o concluzie politică, ştiinţa (dacă mai poate fi vorba de ştiinţă) este undeva în spate. Noi nu nea. proprus nimic; nu ne-am propus nici să-l prezentăm pe Ceauşescu frumos, nici nu ne-am propus să-l prezentăm urât. Am plecat de la ideea că vom vorbi despre acest personaj întocmai cum am vorbi despre Tutankhamon, dacă vreţi, ca să nu folosesc un exemplu din istoria naţională, ca să nu se facă o asociere pe care nu o doresc. Am dorit pur şi simplu să explicăm acest traseu fără să ne pese de interpretările politice din acest moment sau, eu ştiu, poate că de peste... Nimeni nu cunoaşte viitorul, nimeni n-a ştiut, oricât s-ar lăuda mulţi în zilele noastre, căcă au prevăzut căderea comunismului. Nu avem nici un argument scris, nici un om de ştiinţă nu şi-a lăsat numele pe o predicţie care să intre în istorie, că ar cădea comunismul. Nu ştim ce se va întâmpla! Tot ce ne-am propus a fost să fim foarte oneşti şi să mergem până la marginea posibilităţilor documentării şi, în acelaşi timp, să ne respectăm şi statutul nostru de jurnalişti - pentru că noi ne-am asumat un dublu statut - şi să lăsăm o scriere frumoasă. [..] Am folosit masiv un volum de documente editat de componenţii echipei Tismăneanu [..] însă am lăsat la o parte ce scriau ei acolo sus, în care îndrumau cititorul ca să citeaască într-o anumită grilă documentul. Nu m-a interesat grila lor de interpretare. Tot ce m-a interesat a fost să corelăm lucrurile într-o relaţie de cauză-efect care să fie corectă, cât se poate de corectă, până unde am ajuns cu documentarea."

















Niciun comentariu: