joi, 26 septembrie 2013

Cu întârziere, de la o "Noapte albă"

În noaptea de vineri, 20 Septembrie, spre sâmbătă, 21, a avut loc încă o ediţie a "Nopţii albe a filmului românesc". Am mers şi eu anul acesta şi am avut privilegiul de a asista la ieşirea de la o premieră ("Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism" al lui Corneliu Porumboiu) - pe care însă l-am vizionat câteva ore mai apoi, pe la 2 dimineaţa; să fiu de faţă la premiera filmului "Lupu" (regizor: Bogdan Mustaţă). Toate acestea la Cinema Studio unde am (re)văzut şi "Poziţia copilului", pemiatul film al lui Călin Netzer şi prefaţat în seara cu pricina de Ada Solomon, producătoare şi a filmului ui Porumboiu. Ceva mai înainte, pe când se însera, văzusem la BCU filmul lui Lucian Georgescu, "Tatăl fantomă".

Pot să spun ceea ce am văzut: cinematografele au fost luate cu asalt cu acest prilej. Dacă-i moca! Semn că publicul iubeşte filmul românesc. Mă refer la ceea ce am văzut la Cinema Studio şi la Biblioteca Centrală Universitară, dar am semnale că şi în celelalte spaţii s-a petrecut la fel. Ca o sugestie, poate ar fi mai bine ca odată cu acest prilej să se facă şi nişte întâlniri ale publicului cu autorii sau, poate, cu criticii de film. Chiar dacă efortul ar fi ceva mai mare pentru organizatori, ar fi poate mai incitant.

Pe scurt şi despre creaţiile cinematografice văzute. "Poziţia copilului" mi s-a părut exact la fel cum l-am văzut prima oară: un film puternic, pentru un public matur, care ridică "probleme". Din "Tatăl fantomă" rezistă cam jumătate din el. Din nefericire autorii au încercat să-l combine cu o istorie neverosimilă de la un moment încolo, care şi-ar fi avut rostul ei dacă ar fi fost introdusă şi ea ca un moment oniric. Morbid mi s-a părut "Lupu", o morbiditate încă şi mai încărcată de prezenţa ca interpret a lui Sergiu Nicolaescu. Dar realizarea este notabilă pentru un debut regizoral. Un avertisment însă: şi acesta este tot un film adresat unui public matur, înclinat spre latura estetică a cinematografiei. "Metabolismul" lui Porumboiu nu a fost însă şi pe placul metabolismului propriu. O reacţie ce-mi vine din inapetenţa faţă de curentul "Dogma" care-şi pune amprenta din greu pe acest lung metraj.

Pe drumul de la o locaţie la alta am dat şi de întâmplările ce se petreceau în Piaţa George Enescu, un concert de jazz interpretat de Big Band-ul Radio condus de Ionel Tudor şi prezenţa specială a Luizei Zan.

Mai jos găsiţi imagini video şi foto smulse de ici, de colo.

PS: evenimente neprevăzute şi nedorite m-au făcut să nu pot participa la protestele de la sfârşitul săptămânii.












Horia Moculescu, spectatorul de jazz

Corneliu Porumboiu

Am fost sau n-am fost alături de Corneliu Porumboiu?

Ada Solomon

Ada Solomon aşteptând şi Oscarul

Echipa filmului "Lupu"

Nu vă impacientaţi, Ada Condeescu nu s-a apucat de box.

Mihai Vasilescu - staţi cu ochii pe el

Ada Condeescu

Camelia Zorlescu

Bogdan Mustaţă chestionat de cinefili

Ada Condeescu şi un proprietar de blog

Bogdan Mustaţă

Niciun comentariu: