joi, 31 octombrie 2013

Gabriela Adameşteanu nu are habar cine a fost Vintilă Horia: "A fost un fascist care a scris Ard malurile Nistrului"

Nu ştiu cum le împleteşte Dumnezeu dar ieri seară, 30 Octombrie,  am avut prilejul de a mă afla în faţa a doi câştigători de premii Goncourt şi a unei editoare. Evenimentul s-a petrecut în incinta Institutului Francez din Bucureşti sub forma unei discuţii numite "Din culisele premiului Goncourt". În afară de François Weyergans şi Paule Constant a fost alături şi editoarea Marie-Catherine Vacher de la Editions Actes Sud. Evenimentul era prilejuit de prima ediţie "Lista Goncourt - Alegerea studenţilor români" având-o ca preşedintă de onoare pe Gabriela Adameşteanu, prezentă şi domnia sa în holul Institutului. Ca o paranteză, astăzi va fi anunţată preferinţa studenţimii române, tot la Institutul francez, la ora 15.

Să revenim însă. După ce am invitaţii şi-au expus părerile, au istorisit anecdote literare, opiniile despre industria premiilor, a venit şi momentul întrebărilor dinspre public. N-am avut ce face şi am vrut să aflu cum se raportează faţă de Vintilă Horia şi problemele legate de acordarea premiului Goncourt acestui scriitor român pentru romanul "Dumnezeu s-a născut în exil". Ei bine, aici s-au fâstâcit - nu atât incomodat (deşi franceza mea de baltă şi cu accent groaznic avea de ce să-i incomodeze) - pentru că nu erau stăpâni pe subiect. Nu ştiau despre scandal, despre personalitatea scriitorului Vintilă Horia, anul în care s-au petrecut lucrurile, romanul în discuţie...

Au întrebat-o şi pe Gabriela Adameşteanu (ah! nu mai aveam memorie în aparat!) - şi o să redau din memorie dialogul, care era evident în franceză:
- Gabriela, ce părere ai despre chestiune?
- Care chestiune? (exact în momentul în care pusesem întrebarea lipsise din sală).
- Cea despre Vintilă Horia...
- A! Cred că s-a petrecut imediat după război. A fost fascist, a colaborat cu extrema dreaptă şi a fost reclamat acest lucru. ceva asemănător cu cazul Emil Cioran. Cred că prin '52...
- Nu cred, am intervenit şi eu, mai degrabă prin 1958, 59, 60.
Şefa de la "22" a continuat însă mai departe:
- În timpul războiului a publicat scrieri fasciste. "Ard malurile Nistrului"...
- Virgil Gheorghiu a scris "Ard malurile Nistrului" , i-am replicat repede.

Paule Constant luase între timp un volum care cred că se referea la istoricul decernării premiilor Goncourt şi exclamă: "Am găsit! 1960!" după care începu să citească tot episodul neplăcut. Cu cât pătrundea mai mult în subiect, cu atât mai mult citeam pe feţele invitaţilor francezi stupefacţia. Nu cred că s-au aşteptat ca cineva să facă gestul de a refuza premiul. Iar acea persoană să fie un român, din ţara în care se aflau în acel moment. Şi nici că singularitatea actului a fost întârită prin decizia comitetului de organizare de atunci de a nu mai acorda altcuiva recompensa în acel an.

Paule Constant

François Weyergans & Paule Constant

Gabriela Adameşteanu

Marie-Catherine Vacher

Paule Constant

Marie-Catherine Vacher, François Weyergans & Paule Constant

Niciun comentariu: