vineri, 22 iunie 2012

Autoritatea academică de la fundul paharului de votcă prezidenţială

Eu când mi-am scris lucrarea de licenţă am semnat o declaraţie în faţa conducerii Universităţii din Bucureşti. Nu mai sunt dator altcuiva, în nici un fel, în faţa nimănui - fie el şi Preşedintele ONU - să dau cu subsemnatul. Acelaşi lucru este valabil şi pentru lucrarea de masterat. Şi nici nu există nicăieri în lume o astfel de imbecilitate impusă de acest neisprăvit de la Cotroceni. Poate să zbiere, să urle, să scoată flăcări pe nas, să dea din ochi - nu este autorizat să-mi ceară mie socoteală asupra dizertaţiilor. Nu este de competenţa sa. Îşi depăşeşte limitele cu care este însărcinat de funcţie.

Dar se poate pune altfel problema. Am avut zece mii de reforme în învăţământ. Nu a existat ministru care să nu dea peste cap ce au făcut ceilalţi dinainte. Sunt enşpe mii de facultăţi private - mai ales cele de învăţământ la mare distanţă - care scot an de an milioane de absolvenţi. Sistemul doctoratelor e dat de peste 20 de ani peste cap ŞI NIMENI nu s-a preocupat să-l îndrepte. Dar avem mare grijă să instalăm camere de filmare pentru urmărirea prezumtivilor infractori de la bac.În frunte Universităţilor coteriile s-au săpat unele pe altele. Cercetarea ştiinţifică lipseşte dar nu-i nimic, avem mare grijă să impunem peste noapte sisteme utopice de tip Bologna. Pe măsură ce calitatea învăţământului scade, cres în schimb taxele. Inclusiv accesul la biblioteca universitară este taxat. Pnetru că avem mare grijă pentru formarea studenţilor, nu-i aşa?

Pe vremea mea (ce-am ajuns să spun!) fiecare curs începea cu o lecţie ce pregătea studenţii asupra formei în care se scrie o lucrare, cu o atenţie deosebită asupra normelor citării. Dacă veţi urmări ceea ce se publică de vreo 5-10 ani încoace, sare în ochi faptul că aceste reguli au fost date peste cap şi nu le mai respectă nimeni. Impresia mea este că nici nu mai sunt cunoscute. "Idem", "ibidem", "op.cit." e posibil să pară o păsărească. Pentru că ne-am "englezit" şi ne-am "americanizat" peste noapte acolo unde ar fi fost necesar păstrarea acribiei ştiinţifice. Şi culegem roadele.

Niciun comentariu: